Thursday 10 March 2016

Orang Senyap VS Bising

Berdasarkan pemerhatian, biasanya orang yang senyap dalam segala perbuatan dia, hasilnya selalunya gempak dan hebat. Manakala, orang yang selalu bising-bising tentang usaha dia, biasanya semangat hanyalah beberapa detik sahaja. Yang tinggal hanya air liur kekeringan.
Kawan saya, seorang yang senyap dan tawadduk, tidak menunjuk-nunjuk lagi mewar-warkan kepada umum. Namun, keluar satu buku drpd dia, terhasil sebuah terjemahan buku dan lain-lain. Ada juga yang senyap, tiba-tiba dah kahwin. Huhu.
Insan lain pula, menunjuk-nunjuk ke kelas daurah yang dihadiri, namun sekali dua shj yang pergi, yang lain ke laut. Ada juga yang duk kecoh nak kahwin, umur 35 tak kahwin lagi. Ada juga, cakap ja lebih, kerja hampeh.
....................
Semoga kita semua tergolong yang senyap-senyap. InsyaAllah, dengan usaha secara istiqomah dan bertawakal serta berdoa, natijah yang berjaya dunia akhirat. Tiada guna bising tapi tidak lebih drpd tin kosong yang mana hanya keluar bunyi tapi tidak bermanfaat kepada masyarakat.
P/s : Tidak salah bising, tp dengan syarat "cakap = usaha". Namun, lebih baik senyap kerana itu lebih menjaga niat dan hadaf seseorang.
@MNH 080316

No comments:

Post a Comment