Friday 11 March 2016

Lawatan ke Islam House, Riyadh

https://islamhouse.com

Tertera laman web di atas adalah satu kerja dakwah yang diusahakan oleh orang Arab dalam mengetengahkan Islam dalam dunia. Hampir 150 bahasa yang terjemahkan dalam pelbagai cabang Ilmu. Hampir 45 juta view setiap coretan yang diterjemahkan atau dihasilkan (mungkin bertambah). Banyak terjemahan dan buku berbentuk PDF disebarkan free dalam web tersebut. 

Banyak lagi perkongsian yang ingin dinukilkan. Namun, ia tetap tidak sama melihat dengan mendengar dengan telinga. Saya kagum dengan orang Arab tentang usaha mereka. Dakwah kepada orang-orang Islam dan bukan Islam. Pekerja dalam Islam House hampir 150 lebih dalam semua bangsa demi menyebarkan khazanah Ilmu.

Sahabat-sahabat, apakah usaha kita demi meninggikan kalimah لا اله إلا الله ? Adakah kita hanya berdiam diri, membuta mata, menutup telinga? Orang lain mengejar syurga tertinggi, kita mahu lihat sahaja?
Ketahuilah, kebanyakan orang Arab tidak tahu pun mereka digelar "Wahabi" yang dikatakan sesat oleh orang luar, bahkan mereka tidak ambil tahu perkara itu. Tohmahan itu yang tidak benar. Bagi mereka itu perkara lebih kecil berbanding dakwah mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya.

Sahabat-sahabat, cukuplah menikam, mencerca, mencaci, mengumpat. Wallahi! Anda cuba memufliskan diri di hadapan Allah. Ramai bercakap guna nafsu. Kata orang Arab "آفة الري الهواء". Belajarlah drpd sumber sahih. InsyaAllah anda akan jumpa apa itu hak dan apa itu batil.

..............................

Nasihat itu utk engkau dan aku. Salam sayang utk semua.

@MNH 270216

No comments:

Post a Comment