Saturday 19 March 2016

Cara Bermuamalat dengan Kanak-kanak

Saya secara personal, walaupun telah belajar banyak kali bersama kanak-kanak, saya berharap dapat kenal lebih mendalam kehidupan mereka. Layanlah kanak-kanak dengan kasih sayang. Jika hadiah ada 5 pack, kanak-kanak ada 6 orang, lebih baik tidak bagi terus daripada diberi. Kanak-kanak, mereka mahu layanan sama rata. Jangan lebihkan satu daripada yang lain walaupun kecenderungan itu ada.Kanak-kanak, mereka masih fitrah belajar. Belajar daripada kehidupan dengan memandang sekeliling dan suasana. Jika mereka salah, maka salahnya akan terbawa hingga ke tua (jika tidak diubah). Kanak-kanak, mereka perlukan ketegasan dalam mendidik, berlembut dalam menegur. Bukan hanya marah menjadi alat mendidik malah bercakap secara personal dengan baik lebih memberi kesan (dengan atas situasi). Saya sayangkan kanak-kanak, mereka adalah saya masa lalu. Zaman dah berubah. Ibu bapa dah berubah. Lahirlah generasi berubah-ubah yang kian pelik betul-betul menyedihkan saya. - Super Muslim Camp @MNH 270216

No comments:

Post a Comment