Antara punca-punca halangan
tersebut ialah penuntut ilmu terlalu mengikut arus perdana dan membiarkan diri
tanpa prinsip yang jelas. Oleh itu, bab inilah yang membezakan penuntut ilmu
ketika mengharungi hidup mereka diantara melampaui batas atau kecuaian atau pertengahan
dan kedua terawal adalah salah.
Sesungguhnya ketika menuntut
imu itu sendiri, sepatutnya seseorang
mengetahui kedudukan dirinya sendiri. Kamu tidak akan mampu untuk
mengatasi ujian dan dugaan yang berlaku ke atas diri kamu kecuali kamu
menghadapinya dengan timbangan syarak.
Berkata Penyair : والشــــرع ميزان الأمـــــــور كلهـــــــا # وشـــاهد لفـــرعها وأصلهـــا
"Syarak
adalah timbangan urusan keseluruhannya dan lihatlah pada cabang dan
usulnya".
Adapun sesiapa yang menjauhkan
diri daripada menuntut ilmu dan hafazan, mengosongkan kerana mengikuti majalah-majalah
semata-mata dan mengisi segala usaha dan waktu untuk membacanya. Kemudian
mengambil menyelesaian fatwa-fatwa dalam pandangan yang sedikit tanpa merujuk
kepada ulama'. Inilah orang yang telah kerugian. Tidak akan diketahui kadar
kerugian kecuali selepas berlalu waktunya.
Sepertimana berkata penyair : إذا أنــــت لم تزرع وأبصرت حــاصدا # ندمت علــى التفــريط في زمـــن البذر
"Apabila kamu tidak bercucuk tanam dan melihat manusia menuai hasil
mereka, maka kamu akan menyesal atas pengabaian pembaziran masa yang telah
berlalu ".
Dengan apa yang berlaku kamu
memprotes dan mengecam diri sendiri ketika melihat syabab dalam kalangan syabab
islam dan cemburu atas perbuatannya menjauhi perkara yang diharamkan oleh Allah
(yang menyedari terlebih awal). Ketika itu, menitis air mata dan darah atas perbuatan
perkara haram yang telah dicabulinya sebelum ini. Pada hakikatnya itulah adalah
satu keaiban dan kekurangan diri. Tolong menolong sebahagian pemaksiat seperti
mengumpat dan mengadu domba dan selainnya. Kamu akan melihatnya sebagai orang jahil
dalam semudah-mudah ilmu-ilmu agama. Mereka tidak solat seperti solat
nabi. Bersabda Nabi S.A.W.
"Solatlah kamu semua sepertimana kamu melihat aku solat".
Mereka tidak berwuduk seperti
wuduk nabi yang mana disabdakan Nabi S.A.W. "Sesiapa yang berwuduk sepertimana
yang disuruh dan solat seperti seperti di suruh, ampunkan baginya dosa-dosa
yang terdahulu".
Kamu akan melihat mereka yang
jahil dalam tidak melakukan zikir pagi dan petang. Kamu akan lihat mereka cuai
dalam menjaga perkara-perkara tuntutan sewaktu kecil. Maka inilah yang menjadi
satu cabang masuk bagi syaitan untuk memperdayainya. Sesungguhya Syeikhul Islam
Ibnu Taimiyyah - Rahimahullah Taala - dikenali ramai tentang kedudukannya.
Beliau lebih mengetahui apa yang berlaku dalam kalangan manusia disekelilingnya.
Telah berlaku pada zamannya fitnah, musibah dan pertembungan. Akan tetapi
beliau cuba menuntut ilmu dan mendapat ilmu sebanyak yang mungkin. Begitulah,
menjadi usahanya dalam menyelesaikan permasalahan yang telah berlaku dalam masyarakatnya.
Mengetahui jawapan tentang permasalahan dalam Quran dan Hadith atau dalam usul
ilmu serta kaedah-kaedahnya. Walaubagaimanapun yang terjadi ketika itu,
perselisihan manusia dan memisahkan titik persamaan yang timbul, tidak
dijadikan Allah sesuatu penyakit kecuali
ada ubatnya. Tidak turun musibah atau pertembungan kecuali Quran dan Hadith yang
menyelesaikannya. Ketahuilah bahawa perkara ini tidak bercanggah dan selari
dengan akal manusia.
...........................
@MNH 110416 Terjemahan : معالم في طريق طلب العلم. الصفحة ٢٣-٢٤.