Friday 26 October 2012

Salam Eid-Adha 1433H / 2012


Ku mempersembahkan cerita ini!
     Petang mulai menghilang sedikit demi sedikit, muncullah saat gembira bagi umat Islam yang berpuasa. Hari ini ialah hari Arafah di mana jamaah haji satu seantero dunia untuk menunaikan satu ibadah yang besar dalam agama Islam. Ibadah ini dilakukan pada satu tempat, satu masa, satu matlamat sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah Taala. Ibadah ini sungguh luar biasa. Agama lain tidak ada ibadah sebegini. Semua muslimin dan muslimat berkumpul di satu tempat yang teramat mulia untuk satu tujuan iaitu Keredhaan Allah Taala. Abang Luqman menelefonku. "Hafidz, nak ikut tak ke suuq, sebelum tu kita pergi berbuka puasa di KFC". Tanpa berfikir sesaat pun, ku terus memberi jawapan, "Beres!, nak ikut". Pada ketika itu, aku belum solat asar kerana terlalu letih tambahan pula aku tak bersaur semalam akibat letih. Mungkin ini nasib ku. Semalam abang ikhwan ada jumpa semua kenalan ke bilik dia untuk saur. Rezeki melimpah ruah. Bayangkan  tidak pernah sekali pun abang Ikhwan bersama geng-gengnya iaitu, aku, mukhlis, k, din. Aku menguzurkan diri pada ketika ini. Aku tidak pergi memancing. Jumlah ikan yang diperolehi 23 ekor. Alhamdulillah. Selepas solat asar, ku terus bergegas ke kereta abang Amin. Mereka bagi masa untuk aku hanya 15 minit. hihi. Aku yang hanya berseluar trek dan berbaju t-shirt berkolar hitam serta berkopiah.

KFC...  erm.... :)
         Ketika dalam perjalanan ke KFC, abang Amin pun tegurku, "Hafiz, smak molek enta hari ni. Tambah lagi pakai kopiah". Aku pun menjawab "bukan tak nak pakai kopiah, kalau ana cabut kopiah ni.. rambut ana seperti orang tak betul sbb baru lepas bangun tidur". Semua orang dalam kereta gelak, lebih-lebih lagi aku. Haha! Mungkin 15 minit sebelum Azan kami sami kat KFC. Kecil je KFC kat cni. Tak sama dengan Malaysia. Aku tahu sebab apa, sebab tanah kat kuwait ini mahal, terhad. Kami penuhi tempat makan yang berkerusi enam. Dalam hatiku ini berkata, "kene bayar sendiri ka?". Pertayaan itu terjawab. Abang Luqman yang belanja. Syukran. Jazaka Allahu khairan Jaza'. Seteleh berbuka yang diselitkan dengan bualan yang melucukan. Aku sangat gembira saat ini. Restoren KFC ini riuh rendah suara kami je. Semua tajuk terkeluar ketika ini, termasuklah tentang nikah. Haha! dah besar dah abang senior aku ini. Tunggu masa je. Setelah itu, kami bergegas ke suuq Lulu. Kami merancang unutk solat di sana untuk memudahkan urusan kami. Kami ke suuq Lulu adalah untuk membeli persiapan untuk hari raya. Setiap penjuru suuq Lulu kami langkahi. Entah, sebentar-sebentar tengok lettop, sebentar-sebentar tengok telefon. Kami bukan nak beli pun. Just guna istilah "Cuci Mata".

Buat satey! Sory semua.. ana tdo..
         Satu jam kami ambik masa untuk cari barang. Setelah itu kami pun ke kedai elektronik. Masya Allah! Berpinar-pinar mataku melihat semua barang dalam tu. Sebut je apa yang anda nak, pasti ada. Tapi kami just "cuci mata". Selepas 30 minit, kami pun balik. Abang-abang senior ajak aku untuk main bola. Aku pun berkata, "tengoklah, kalau turun ada la, kalu tak turun maka tak ada la". Aku tahu pada ketika ini aku sangat letih. Semua tenaga telah dihabiskan untuk tengok barang-barang di suuq. Huh! Dalam hati aku "kalau aku pergi main ni, lembik la aku esok.. esok rayakan!". Setelah aku selesaikan urusan ku aku terus tidur, yang lain semuanya bermain. Jam 3.15 pg, aku tersedar ketika sahabatku masuk bilik. Aku yang masih berkemama bertanya "weh! tak tidur lagi ka?". Kawanku pun jawab, "baru je sudah cucuk satey. Aku nk kejutkan mg dah, tapi aku tgk mg tidur, jd aku tak nk ganggu mg". Alhamdulillah, mujur kawan tak kejutkan, kalau tak letih lepas ni. Jam 3,15 pagi ini aku dah dekad tak nak tidur. Kalau tidur pasti letih semula. Aku bersiap dengan pakaian yang sepatutnya. Sempat lagi untuk Tahajjud, sunat taubat dan witir.

          Semua orang pesan kat aku supaya kejutkan mereka. Itu adalah amanah yang besar. Jikalau aku tidur. Alamatnya, semua terlewat untuk ke Kedutaan Malaysia. Allah bagiku kekuatan. Jam 6.00 pg, adikku pun hantar mesej melalui facebook. Dia suruh ajarkan bagaimana nak install skype. Aku pun ajarlah dia satu persatu. 15 minit yang dimabil untuk selesaikan. Hatiku tiba-tiba rasa sedih. Rasa rindu yang beremdam kasih. Sebulan lebih aku tidak bercakap dengan keluargaku, sebelum ini pun melalui chatting. Jiwaku sungguh sebak. Aku pun mentabahkan diriku. "aku anak lelaki kan!" bisik hatiku. Ku lihat adik-adikku, ummi... abah tak kesempatan sebab tiada. Pergi tempat korban kot. Setelah bercakap dalm 20 minit. Aku meminta izin untuk bersiap ke Kedutaan Malaysia. Aku kejutkan semua yang tidur.

        Jam 7.20 pagi, abang Ikhwan suruh pergi ke garaj. "Jam 7.20 pagi, tayar kereta ana dah bergerak" pesan abang Ikhwan. Aku kenal dia. Dia sangat tegas dengan waktu. Berjubah hitam, kopiyah hitam, dan bersandal. Itulah pakaian rayaku kali ini. Dengan kelajuan 100km/j, 15 minit kami sampai di Kedutaan Malaysia. Ku lihat ramai kat sana. Semuanya rakyat Malaysia bersama sedikit pelajar dari Singapura sebagai tetamu. Kami ibarat satu keluarga di bumi Kuwait ini. Sebelum masuk ke dalam kawasan kedutaan. Kami dikehendaki menulis nama. Inilah kali kedua aku memijak kawasan kedutaan. Suasana semakin riuh rendah dengan suara kami. Kami berkumpul. Aku kumpulan dari Jamiah. Satu lagi kumpulan Maahad Ad-din. Kesian kumpulan Maahad Ad-Din. Mereka tersalah naik bas sebelum sampai di Kedutaaan. "ana naik bas 18, bas tu pergi ke bandar kuwait, ana dengar shahrul oyak bas 18, padahal bas no. 16, terpaksa la sep-sep ni naik bas no.15 untuk sampai ke sini", jelas Yasir. Aku pun bertanya tentang tambang, "tambang camne?". Dia pun jawab, " di sini tak sama dengan Malaysia, kat sini free je kalau berstatus pelajar". Untung benar rakyat Kuwait. Kami pelajar yang hanya menumpang tempat di negara orang. Apa pun.. Alhamdulillah.

Solat Sunat Hari Raya
Kami semua dijumput ke Mussalla yang terletak di bawah tanah. Sungguh canggih. Aku lihat ramai jamaah dah sampai sedang melaung takbir raya, "ALLAHU AKBAR.......". Sungguh indah di sini. Segala kesedihan tentang di rumah hilang sekelip mata. Setelah itu muncullah abang Ikhwan menerangkan tentang solat sunat hari raya sebagai peringatan semula. Suara imam yang berlagu shiekh Ghamidi. Terasa bulu roma merasai auranya. Sedap sungguh. Di tambahi dengan suara Khatib yang begitu bersemangat. Abang Cik Amir memkhutbah dengan suara pelbagai nada. Tahniah aku ucapkan. Bakat yang perlu digilapkan lagi. Setelah solat raya. Kami bersembang-sembang. Berpeluk-peluk kemaafan, Bersalam mesra antara kami. Kami bergambar. Semuanya bermemori yang terakam. Semuanya hensem. Kacak. Terbaek!

Sejurus habis raye...
Sedang menikmati hidangan!
      Sejurus kemudian, kami pun bergegas ke tempat makan. Waaaa! Banyak sungguh makanan. Letih aku melihatnya. Mustahil untuk aku menikmati semuanya. Semuanya disediakn untuk kami. Huh! Akibat terlalu ramai aku terpaksa beratur sebentar. Aku menikmati setiap hadangan yang sempatku ambil. Alhmdulillah. Suasana penuh dengan kecerian. Gelak ketawa. "kalau din datang mesti best lg" aku lontar persoalan kat sahabat-sahabat. Din tidak dapat hadir sebab deman campak. Kesian din. Tidak ada kesempatan untuknya unutk berhari raya di Kedutaan. Dia berehat di Maahad Ad-din. Qurtubah nama tempat itu. Sekian lama kami berjamu selera. Abang Ikhwan pun mengajak aku, mukhlis, k, cik, shahrul ke Qurtubah sebab nak hantar K ke sana sambil melawat Din. Setelah sampai di sana dengan kelajuan 90km/j, kami pergi bilik Din yang telah diasingkan. Sebelum itu pelajar luar perlu serahkan kad pelajar kepada penjaga di situ yang bertujuan keselamatan.

Terbaek!!
            Kami pergi ke bilik Din bersama makanan yang kami bungkus dari Kedutaan. Terkejut aku tengok muka Din. hihi... SyafakaAllah. Kami berbual-bual. Semua jenis jenaka yang terhasil dari berbualan kami. haha!. Din sungguh gembira dengan kedatangan kami. Dalam 20 minit sejurus kemudian, ramai pelajar yang datang melawat Din. Hampir 20 lebih datang ke bilik dia. Suasana semakin meriah. Aku terasa ukhwwah yang sangat erat antara kami. Allah telah satukan hati kami. Terasa berada dalam rahmat-Nya. Insya Allah. Satu suara azan yang kedengaran menyebabkan aku baru perasan yang solat Jummat sudah bermula. Kami mulai langkah meninggalkan Din keseorangan.

          Dalam perjalanan pulang, kami berbual. Aku pun melepaskan satu statsment "Bagus nya suasan gni, terasa ukhwwah". Tiba-tiba abang Ikhwan pun cakap, "Kuah?". Aduhai. "Kuah ap pih?. kuah nasi kapit ka... kuah gulai ka?...." kata abang Ikhwan. Tanganku mengetuk dahi. "Satu soalan ana ingin tanya kepada orang yang berada dalm kereta.. "Berapa lamakah kalian tidak mengorek telinga?". Habis orang dalam kereta gelak termasuk aku juga. Beberapa minit kemudian sampailah aku di University. Abang Ikhwan cakap kat Mukhlis, "ari ni kita tak wajib dah pergi solat jumaat sbb kita dah solat raya dah tadi".  Aku dan Mukhlis pun pelik "Aik! Betul ko gtu?". Abang Ikhwan pun jelaskan kat kami tentang perkara itu. Abang Ikhwan cakap ada dalam hadis yang menerangkan tentang gugur kewajipan untuk solat Jumaat jikalau sudah solat hari raya sebab sudah ada khutbah dalm solat sunat raya, tiada 2 khutbah dalam satu hari iaitu solat jumaat dan solat sunat hari raya. Panjang lebar yang diberitahu. Kewajipan solat zuhur tu meme kene buat, cuma solat Jumaat tu diringankan. Inilah ilmu baru yang aku dapat hari ini. Inilah kelebihan orang belajar. Boleh amal amalan seharian dengan ilmu. Islam itu Mudah. Jangan dipayahkan. Semuanya Allah sudah aturkan dalam syariatnya. Kami sampai di University dengan selamatnya. Aku pun berjalan dengan jiwa yag berpuas hati. Naik ke bilik dan bersiap untuk urusanku. Semuanya indah untukku.

Kenangan yg terindah... Alhamdulillah..
#Alhamdulillah, siap juga cerita ini. Semoga boleh mamfaatnya#

1 comment:

  1. Q:adakah gugur solat jumaat jika kita telah melakukan solat eid fitri dan eid adha?

    A:1) Mazhab Hanafi: Solat Jumaat wajib ditunaikan. Solat sunat hari raya tidak menggugurkan kewajiban solat Jumaat.
    2) Mazhab Maliki: Solat Jumaat wajib ditunaikan. Solat sunat hari raya tidak menggugurkan kewajiban solat Jumaat.
    3) Mazhab Shafie': Wajib menunaikan solat Jumat bagi penduduk kampung yang bermastautin dan gugur tuntutan tersebut bagi penduduk dari kampung yang berlainan. Pandangan ini merupakan pandangan Imam Shafie' yang sahih.
    4) Mazhab Hambali: Tidak wajib solat Jumaat samada penduduk tetap atau tidak. Kewajiban solat Jumaat gugur selepas mendirikan solat sunat hari raya tetapi wajib solat zohor.

    Sebagai kesimpulan, permasalah ini berlaku khilaf ulama. Adalah wajar dalam beramal dalam masalah khilaf yang menyentuh pandangan orang ramai agar dapat mengelak daripada berlaku perbezaan dan perselisihan yang tidak sihat. Apalagi masyarakat Islam di Malaysia masih ramai yang jahil dan sifat keterbukaan mereka masih di tahap yang rendah.

    Sekian والله أعلم بالصواب

    Rujukan:
    1) Fiqh Sunnah, Syed Sabiq.
    2) Raudhah at-Tolibin, Imam Nawawi.
    3) Bidayatul Mujtahid: Ibnu Rusyd.
    4) Fiqh Muyassar, Ahmad Isa 'Ayur.
    5) Pelbagai.
    http://cfsonline.blogspot.com/2012/10/hukum-solat-jumaat-pada-dua-hari-raya.html

    mybe info ni x lengkap... klw boleh kaji lg... kat kuwait ni adalah mazhab hambali... so, apa2 yang lain tu... itu adalah perbezaan pendapat... ada hadis yang menerangkan tentang ini...

    ReplyDelete