Monday 15 October 2012

Perjuangan Bermula di Kuwait

Erm.. Ku persembahkan cerita ni.. 
         Semangatku semakin membara untuk menuntut ilmu. Tibalah waktu yang aku nantikan setelah menganggur di rumah selama 3 bulan.Sehinggakan aku terasa puas yang teramat sangat. Tidak tahu apa yang hendak dilakukan. Bangun, makan, tidur, mengemas rumah, jaga adik, dan seumpamanya. Aku melihat jam 4.00 petang, hanya tinggal beberapa jam saja lagi untuk aku meninggalkan bumi Kelantan yang paling ku sayangi. Segala peralatan dan barang telah ku siapkan ke dalam beg. Alhamdulillah. Waktu asar mula memanggil. Aku terus solat asar bersama keluargaku buat kali terakhir. Aku rakamkan semua kenanganku pada semua sudut rumah. Semuanya mempunyai cerita tersendiri. Aku barukan segala azam. Aku sudah berjanji unutk belajar bersungguh-sungguh. 

        Ketika ini aku pakai pakaian yamg selama ini ku idamkan. Kot. Tali Leher. Berkasut hitam. Berbaju kemeja. Semuanya baru. Aku keluar rumah tercinta dengan lafaz yang mulia "بسم الله الرحمن الرحيم". Ketika ini ku jumpa ibu saudaraku, dia menciumku. Terharu sungguh. Betapa tinggi harapan mereka kepadaku. "Abg belajar elok-elok deh, ingat su ah etep deh, doakn ko su ah etep...." berkata su ah (ibu saudara). Semakin membara semangatku untuk belajar. Yeah!

        Dalam perjalanan ke airport Pangkalan Chepa, ku gamati segala permandangan sepanjang perjalanan ke airport bertemankan nenek n abahku. Semua hanya tinggal kenangan. Perjalanan mengambil masa sejam lebih kurang. Jauh dalm sudut hatiku, berat sungguh meninggalkan bumi kelantan yang sarat dengan kenangan. Sejak ku kecil, hinggalah umurnya aku sekarang 17 tahun 9 bulan. Erm... Setelah sampai di airport. Ku lihat ramai ahli keluargaku dan kenalan yang sudi meluangkan masa untuk menghantarku. Sebagai abang, aku mengajak adik-adikku dan sepupu pergi ke tingkat satu. Aku ingin belanja diaorang. Walaupun kosnya banyak, bagiku mereka lebih bernilai dari apapun.

Airport Pangkalan Chepa

       Ketika hendak cek-in barang-barang. Aku terkejut kerana barangku hanya 14.5 kg sahaja. Aku ingatkan 20 kg lebih. Berkata Madam Ilani, "Hafiz, kenapa bawa sedikit barang, rugilah". Aku pun menjawab, "Entahlah madam, hafiz tidak tahu plok yang berat barang hafiz sedikit. Ingatkan dah lebih muatan". Aku hanya tersenyum. "tidak apa madam, nanti balik dari kuwait, hafidz buat balik banyak-banyak barang dari sana". Haha!

        Jam 6.45 pm, inilah saatku tinggalkan segala kenangan bersama. Aku lihat guruku, Madam Ilani yang sudi datang, ibu saudara yang kusayangi, Mama dan keluarga, serta yang lain-lain yang sudi datang. Terima kasih yang tidak terhinggaku ku ucapkan. Kesudian kalian amatku hargai. Aku bersalaman dengan abah n ummi tercinta, nenek, sepupu n adik-adikku. Pada saat itu air mata tidak mahu mengalir, aku tabahkan diriku, jauh dalam sudut hatiku berasa satu kehilangan yang sementara. Aku berharap aku boleh jumpa mereka untuk kali kedua sekiranya umurku dan umur mereka panjang. Mindaku penuh dengan pesanan yang amat bermakna, terasa berat , tapi aku yakin aku boleh melaksanakan segala apa yang dipesan.

        Aku pun melangkah ke tempat berlepas. Inilah kali pertama aku naik kapal terbang. Teruja! Dulu masa kecik-kecik, ummi selalu pesan kalau nak naik kapal terbang, belajar la bersungguh-sungguh. Haaa... Inilah saatku naik kapal terbang. Seribu jenis perasaan masa itu. Tidak tahu apa yang nak dijelaskan. Tepat jam 7.50 pm, berlepaslah aku meninggalkan bumi kelantan. Bye-bye-bye kelantan. Semoga kita jumpa lagi.
Mula-mula duduk dalam flight, Ya Allah, sakitnya telingan dengan bunyi kipas. Terasa bengam telinga. Puas pom puas. Baruku tahu, begini lah naik flight. Ku baca malajah yang berada di belakang seat. Lamanya 50 minit bercampur sakit telinga. Apa pun menarik. Pengalaman pertama.

      Setelah sampai di KLIA, tempat yang pertama kami tuju ialah musolla, kami lepaskan segala hajat, solat dan lain-lain. Aku, mukhlis, ustaz Rusli, Aiman, Arwa, cg. Sabri dan beberapa pelajar kuwait yang lama. Setelah itu, kami pergi ke tempat makan. Hehe.. Mahal sungguh makanan. Mujur la kak Mukhlis datang. Belanja pizza. Menarik. Di sinilah ku jumpa sahabat baru yang sudah belajar di kuwait. Mereka belajar kat Maahad Ad-din. Bagiku, mereka lebih baik ilmunya daripadaku, aku bahasa arabnya kurang sangat dan ilmu-ilmu lain.

      Jam berdetik 12.15 pm, kami semua bersiap untuk cek-in. Barang-barang ku bawa dengan beratnya. Aku tengak orang lain, masya Allah, entah apa yang dibawa. Aku bawa sedikit je barang. Baruku perasan ramai juga yang menghantar kami di sana. Di sini juga bermulanya aku mengenali, Din, K, Anas, Hakim, dan lain-lain. Begitu cepat kami serasi. Mereka berkawan denganku seperti dah lama kami mengenali. Terbaiklah! Ketika ini tergambar segala gambaran tentang destinasiku. Menarik ke x?. Best ke x?. Mesti cantik kuwait?. Semuanya dipersoalkan dalam minda. Selepas cek-in, kami naik komunter, ke tempat berlepas, tunggu waktu untuk naik flight yang masih berbaki sejam. Huh! Lamanya. Ketika menunggu, ku lihat ramai pelajar. Aku memberanikan diri unutk bertanya. "Enta akn pergi ke mana? Belajar kat university ap...... dot .. dot " berbual-bual aku dengan pelajar mesir. Mereka naik kuwait airlines bersama.

       Tibalah saatnya kami berlepas, jam 3.15 am. Ketika ini kami bersegera ke dalam flight. Huh! Besar sungguh kalu nak dibandingkan dengan flight yang pertama aku naik. Makan, tidur, tengok handset. Puas sangat. 7 jam perjalanan. Cerita yang melucukan buat aku. Aku mahu ke tandas nak ambik wuduk kerana sudah masuknya waktu Subuh. Aku pun pergi ke tempat yang sepatutnya. Yang menghairankan aku. Mananya pintu tandas?. Tiba-tiba, peramugara tanya. Aku cakap "tandas... tandas... ". Dia tidak faham apa yang aku perkatakan. Aku ulang lagi "tandas... tandas..". Mujurlah ada seorang kak. Aku pun cakap kat dia. "Tandas". Dia pun bagitahu peramugara "toilet". Baruku teringat. Diorang faham bahasa Inggeris. Aku asyik berfikir perkataan tandas dalm bahasa arab, tidak keluar dari mindaku. Aku sungguh malu kat kak tu. Inilah nasibku. Setelah masuk tandas, aku pun ketawa sendirian. Haha!

Pelajar Kuwait yg bru taun ni.
       Stelah siap segala hajat,solat, makan, ... Menantilah diriku pendaratan ke airport kuwait buat kali pertamanya. Ku lihat sekeliling penuh dengan padang pasir. Huh! ... Alhamdulillah, sampai jua aku di bumi Kuwait. Di sinilah aku perhatikan segala bentuk gelagak orang arab. Menarik. Banyak ku lihat tulisan arab yang ku tidak fahami langsung. Ku menunggu abang-abang senior menjemput untuk ke University Kuwait. Semuanya kenangan terindah buatku.


Hihi.. Gmbr kat Airport Kuwait.
#Inilah pengalaman pertama ku, akn ku sambung lain kali#
      

No comments:

Post a Comment