Monday 22 October 2012

Langkah Pertama di Kuwait

Aku mempersembahkan cerita ni... 
Aku melangkah satu ke satu melangkah menuju ke arah satu impian. Itulah aku pada saatku mula-mula sampai ke Kuwait. Kuwait lah satu negara yang pertama kali aku dengar masa tingkatan 5. Hasrat yang menjadi satu pengharapan dalm diri. Ketika dulu aku merasa mustahil. Tapi sekarang ia menjadi satu realiti. Masa di Malaysia. Ada orang tanya, "awk nak pergi belajar kat mane pasni?". Aku menjawab dengan yakin, " Insya Allah, Kuwait". Padahal, sejujurnya aku katakan aku belum pasti lagi perkara itu. Cuma naluri aku mengatakan, "Insya Allah, akn ke sana". Satu pengharapan yang sangat tinggi. Dalam diri sebenarnya takut aku berdusta kat semua orang lantaran permohonan Universiti Kuwait belum memberi jawapan. Itulah perasaan aku sebelum datang Kuwait. 

Dua minggu sebelum bertolak ke Kuwait, baru aku tahu yang aku terima masuk oleh Universiti Kuwait. Aku syukur yang tak terhingga. Sebab kalaulah takdir tidak menyelibihi aku nescaya aku belajar kat Jordan. Itulah perancangan yang pertamanya. Aku sujud syukur. Dadaku melepaskan satu perasaan yang sangat lega.
"Uhhh!". Alhamdulillah. Impian menjadi kenyataan. Itulah kuasa doa. Doa yang tidak pernah putus daripada Ummi dan Abah, ahli keluarga yang lain. Terima kasih yang terhingga. Hanya Allah yang dapat membalas segala doa-doa kalian.

Begitulah ceritanya sebelum aku menjejak langkah di Kuwait. Banyak asam dan garamnya sebelum ke sana. Nantiku ceritakan. Pada hari yang bertarikh 21 September 2012. Itulah tarikh yang bersejarah buat diriku. Jam 9.00 pagi, hari jumaat, Pelajar Malaysia (senior) menjemput aku dan yang lain. Aku naik kereta abang Zul Amin bersama Mukhlis, Abg Muhsin, Cg. Sabri, Ammar. Kak Ariesya dan yang selebihnya pergi bersama dengan Abang Ikhwan. Aku belum kenal sesiapapun pelajar senior lantaran kami tidak pernah berhubung. Masa ini tubuhku sangat letih disebabkan tidak cukup tidur. Sangat letih. Kami pergi ke Maahad Ad-din di Qurtubah. Itulah nama tempat. Dalam perjalanan, ke sana, ku lihat permandangan yang lain dengan Malaysia. Semua pasir. Ada dua tiga buah bangunan. Aku ternampak satu binaan yang berbentuk seperti cendawan. Aku pun terus tanya orang dalam kereta, "Ngapo tuh? Pelik jah nampak". Pastu seseorang menjawab "Tuu la kalau nak kenal cendawan padang pasir". Semua dalm kereta ketawa. Hahaha! Baru ku tahu yang bangunan tersebut adalah tangki air. Pelik sungguh!

Setelah sampai ke Maahad Ad-din. Kami mesti serah passport dan visa sebelum masuk ke dalam Maahad tuh. Ish! Menyusahkan betul. Tercari-cari dokumen tersebut. " Ape lah, nak masuk pun susah!" keluh aku. Setelah itu, aku diajak oleh saudara yang baru ku kenal, Hakim, K, Din, Anas ke Kantin bersama Ustz. Rusli dan yang lain-lain. Yang paling ku teruja. Makanan apa ni. Macam pernah kenal. Hihi.. Sosej, nasi, adalah makanan arab cikit. Menarik! Makanan kar sana memang boleh dipuji. Jarang sungguh orang bagi free je air kotak, kek... sungguh mewah kat cni. Aku tanya kat sahabat baruku tentang biasiswa kat Maahad. Diaorang cakap "45 dinar". Pergh! Banyak tuh. Kalau tukar kat duit Malaysia dalm Rm500. Seronoknya. Setelah makan, aku diajak ke bangunan Asrama. Full aircont bos! Semuanya free. 

Kantin Qurtubah
Tengah Makan.. hehe!
Setelah itu, aku tengak bagunan sekiling. Memang cantik. Siapa kata tidak cantik. Aku sarankan dia pakai cermin mata tebal-tebal. hihi! Gurau. Aku nak cerita sikit tentang Maahad Ad-din ni. Sekolah ni boleh dikatakn international sebab di dalamnya. Semua negara ada. 48 buah negara lebih kurang. Maaf kalau silap. Nak masuk sini pun susah juga. Kalau dulu nak masuk Maahad Ad-Din ini melalui YIK. Itu pun wajib PMRU 9A ataupn 10A. Wajib. Ada temuduga siap. Uhh!. Sesipa yang dapat pergi tu memang satu nikmat yang besar. Rugilah pelajar di sana kalu tak belajar sungguh. Sebab semuanya free. Sistem pengajian pun terbaik. Bahasa Arab comfirm dah dapat. 

Ketika dalam perjalanan ke Pejabat Maahad Ad-din. "Waaaa, Hebat juga Din dih" bisikku. Dia adalh belajar terbaik dalam bacth dia. Pelajar Malaysia yang tinggal di Kelantan. Syabas! Setelah sekian lama. Badan yang bercampur letih, mengatuk, teruja pun ada. Barulah kami di panggil untuk ke Universiti. "Waaa, cantiknya! Besar sangat!". Terkejut juga. Barulah gambaran yang bermain di fikranku di Malaysia terjawab. Yeah! Kereta abang Zul Amin pun di teduhkan di bawah garaj. Aku dan Mukhis pun menarik beg masin-masing yang sarat dengan barang. Masuk lah aku temdalm apartmnet berjumap dengan Musyrif. Pastu musyrif pun cakap arab dengan Abg Zul Amin. Pastu dia ada mntak Passport. Terpingga juga aku pun. Satu perkataan pun susah nak di fahami. Mujurlah abang Zul Amin tolong terjemahkan. Ish! Itulah menyebabkan terasa diriku sangat jahil dengan Bahasa Arab. Penuh dengan dugaan. "tidak ap! Aku pasti boleh.. Insya Allah" itulah kata-kata hatiku. Allah sahaja yang tahu. Selepas itu kami diberi anak kunci. Satu untuk aku. satu untuk Mukhlis. Aku duduk sekali. Alhamdulillah. Kami menuju ke tingkat 6 dengan lif. Tinggi betul. Setelah aku masuk bilik... Waaa.....

Pesanan Ustaz Rusli sebelum meninggalkan aku. "Belajar sungguh la, guna molek peluang ni, Baraka Allahu fikum". .... Tinggallah aku bersama Mukhlis.. Inilah ceritanya... Semoga Terhibur... :)

#Letih dah menaip untuk hari ni. Jumpa lagi untuk cerita seterusnya.#

No comments:

Post a Comment